Czy śmierć boli?

Parę osób zadało mi to pytanie.  Ja osobiście śmierci nie przeżyłam więc trudno mi jest na to pytanie odpowiedzieć. Mogę jedynie odwołać się do obserwacji, tego co wyczytałam czy usłyszałam od innych osób które przeżyły śmierć kliniczną.  Umieranie jest  procesem, nie mówimy tutaj o śmierci nagłej jak wypadek czy zawał, ale nawet I w takich wypadkach gdy zatrzymuje się akcja serca powoli stają inne organy, jest to reakcja łancuchowa.  Osoby które umierają stają się słabsze z minuty na minutę, oddech robi się płytszy, wolniejszy, puls spada aż osoba wyda ostatni oddech.  Pan który przeżył śmierć kliniczną powiedział, że było to niesamowite uczucie spokoju, lekkości, błogości, czuł się tak dobrze, że wiedział, że już nie chce tutaj wracać.  Śmierc dla niego była bardzo przyjemnym uczuciem.  Często śmierć kojarzy się z bólem, bo osoby chore na raka, czy inne choroby cierpią, nie mogą chodzić, mają kłopoty z oddychaniem ale to są symptomy choroby a nie śmierci.  Czy śmierć boli? Wygląda na to że nie, boli choroba a nie moment śmierci; ostatni oddech jest spokojny.  Nam jest ciężko pogodzić się ze śmiercią najbliższej osoby, ale czasem śmierć jest najlepszym darem dla chorego.  Osoby nieuleczalnie chore często chcą umrzeć ale widząc rodzinę która przeżywa, płacze, mimo że się męczą w bólach chcą żyć dla nich a nie już dla siebie.  Pewna pani powiedziała, że było jej bardzo ciężko gdy jej matka umierała, bo długo cierpiała i nie było dla niej ratunku. Wiedzieli że umrze i pewnego wieczoru powiedziała do matki „Mamo, odejdź, my sobie poradzimy” i w ciągu paru minut matka wzieła ostatni oddech i zmarła.  Darem córki dla tej chorej matki było pozwolić jej spokojnie umrzeć.   „Pozwólcie mi odejść do Domu Ojca”, tak brzmiały ostatnie słowa Jana Pawła II.

By izabelafuneralservice

Leave a Reply

