Pochowaj mnie w kraju …

Historia repatriacji zwłok sięga wielu lat i nadal jest kontynuowana w obecnych czasach. Z roku na rok praktyka wysyłania zmarłych bliskich do swoich ojczyzn wzrasta nie tylko wśród Polonii ale wśród imigrantów z innych krajów jak Meksyk, Włochy, Filipiny, Korea. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa, wielu Polaków mieszkających poza granicami Polski chce być pochowanych w swoim ojczystym kraju. Również członkowie rodziny zmarłego bardzo często decydują się pochować go w Polsce. Na taką decyzję wpływa wiele czynników osobistych, jak na przykład wiara, że dusza zmarłego nie zazna spokoju, jeśli ciało nie zostanie pochowane w kraju urodzenia. Będąc imigrantami borykami się z wieloma problemami emocjonalnymi, tesknimy za ojczyzną, tradycjami, krewnymi, sąsiadami czy przyjaciółmi z dzieciństwa. Jak prawdziwe jest powiedzenie, “Twój dom jest tam gdzie serce Twoje.” Dla wielu z nas jest przykro, że nie możemy pójść na grób swoich bliskich, szczególnie gdy przychodzi Wszystkich Świętych, czy rocznica śmierci.

Praktyka repatriacji zmarłych jest bardzo popularna wśród Polaków. Każdego roku Konsulaty Generalne RP wydaje setki zezwoleń na wywóz trumny, czy urny do Polski. Tylko w tym roku już wydano w Nowym Jorku ponad 160 pozwoleń. Od 2008 roku, tylko na obszarze Tri-State area, wydane zostało ponad 1,200 zezwoleń.

Koszt pochówku w Stanach Zjednoczonych (grób, vault i koszty otwarcia grobu) jest bardzo często równy kosztom wysyłki do Polski. Koszty repatriacji pokrywają wydatki takie jak uzyskanie aktu zgonu, tłumaczenia dokumentów na język polski, usług pogrzebowych w obu krajach, transport na lotnisko, transport w Polsce i bilet lotniczy.

Istnieje wiele powodów, dlaczego polscy obywatele chcą być pochowani w Polsce.
Pani Maria ze Stalowej Woli powiedziała: “Moja matka została pochowana w Polsce i mamy tam rodzinny grób. Gdy mój ojciec zmarł tutaj wiedziałam, że muszę wysłać jego ciało do Polski aby pochować go z matką. Nie widziałam innego wyjścia. ”

Kiedy zmarł Pan Stanislaw z Passaic, który dzielił mieszkanie z przyjaciółmi, ponieważ nie miał tutaj żadnej rodziny, jego przyjaciele zbierali pieniądze, aby wysłać go do Polski, aby mogł byc pochowany na cmentarzu w swojej rodzinnej miejscowości. Wiele osób czuje się niepewnie myśląc, że jeśli zostaną pochowani w Ameryce tu nikt nie będzie odwiedzał ich grobów. W Polsce jest tradycja odwiedzania grobów, świecenia zniczy, czy przynoszenia świezych kwiatów która jest przekazywana z pokolenia na pokolenia. Do dzisiaj Dzień Wszystkich Świętych w Polsce jest dniem wolnym od pracy. W tym dniu nie ma grobu, który by został pominięty. Tradycja odwiedzania grobów jest bardzo piękna i należy ją przekazywać naszym dzieciom, ponieważ pewnego dnia to one będą stać nad naszym grobem. Utrata ukochanej osoby jest bardzo bolesna, ponieważ nasze życie nigdy już nie jest takie samo dlatego więc odwiedzanie grobów odgrywa ważną rolę w procesie żałoby. Coraz więcej polskich obywateli planujac swoje pogrzeby ma życzenie, żeby ich wysłać po smierci do Polski.

Pani Elżbieta z Lodi powiedziała: “Chcę mieć pewność, że nie zostanę pochowana w jakimś byle grobie z bezdomnymi, bo wtedy nawet pies z kulawą nogą nie przyjdzie. Nigdy nie miałam męża i nie mam dzieci. Przynajmniej, gdy spocznę w Polsce to moja rodzina lub sąsiad zajrzy i zapali świeczkę na moim grobie. ” Pan Jan powiedział:” Pozostało mi kilka lat do mojej emerytury. Kiedy zmarła moja żona, postanowiłem pochować ją na cmentarzu w Rzeszowie. Powiedziałem mojej córce żeby kupiła grób dla dwóch osób. Kiedy przejdę na emeryturę to wracam do Polski, a kiedy umrę, chcę być pochowany z moja żoną. Teraz czuję się spokojniej , bo wiem, że ona jest w „domu” i kiedyś do niej dołącze. Będziemy znowu razem, w Ojczyznie.”

Pani Halina z Clifton powiedziała: “Gdy moja matka zmarła skontaktowałam się z domem pogrzebowym pani Izabeli Baczy, która oferuje kompleksowe usługi repatriacji do Polski. Byliśmy w stanie wysłać zwloki mamy w mniej niż tydzień. Ustaliłysmy z panią Izabelą datę wylotu samolotu, więc mogłam zarezerwować sobie bilet na ten sam lot, a rodzina w Polsce wiedziała na kiedy zaplanować pogrzeb w Tarnowie. To było bardzo emocjonalne doświadczenie, ale czułam się spokojnie, że robie tak jak mama sobie życzyła, żeby ją pochować w Polsce”.

Aby zmniejszyć koszty repatriacji należy się upewnić, czy dom pogrzebowy ma uprawnienia do wysyłki do Polski i jest zarejestrowany w Departamencie Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Jeżeli ktoś chce to może wziąść ze sobą urne do bagażu podręcznego, ale muszą być zalaczone wymagane dokumenty z obu krajów. Każda urna jest prześwietlana, niektóre linie lotnicze wymagają, aby zgłosić wywózke prochów 72 godziny przed odlotem.

Jeśli chcesz być pochowany w Polsce w grobie rodzinnym, czy na specjalnie dla Ciebie ważnym cmentarzu powinno się to wpisać do testamentu lub przedyskutować swoje życzenia z rodzina lub przyjaciółmi, aby mogli spełnić Twoje ostatnie życzenie – powrotu do domu ojczystego.

By izabelafuneralservice

Leave a Reply

